homepage
portfolio
rood natuurkrijt/ red chalk
curriculum
kalligrafie/ calligraphy
Prenten_Prints/ Prenten_Prints
bibliotheek/ library
schilderskisten/ artists paint boxes
sitemap
Translation of this page into English by Google  
(Go back and klick again on the translation link if not all Dutch text is translated the first time.)


Zoeken binnen website

portfolio kunstwerken
    SCHILDERIJEN
 
 TEKENINGEN
   ILLUSTRATIES
   AQUARELLEN
 ° RECENT WERK




Laatste update 5 maart 2022
Copyright © 2022
logo

Recent werk van Jaap den Hollander

Klik hier voor tekeningen van kinderportretten.

De werken op deze pagina zijn te koop
(uitgezonderd tekeningen in schetsboeken), tenzij anders aangegeven.

Neem, als u belangstelling heeft voor één van de bladen, contact op voor een
vrijblijvende prijsopgaaf per email:
jcdh

Klik op onderstaande afbeeldingen
voor eventueel groter formaat.



5 maart 2022
Tekeningen met ijzerroestwaterinkt. Werkelijk formaat: A6
twee tekeningen met roestinkt

vier vrouwenhoofden (5 maart 2022)

21 februari 2022
vier vrouwenhoofden getekend met roestwaterinkt
Vier vrouwenhoofden getekend met ijzerroestwaterinkt. Formaat per blad ongeveer A6 (105 x 125 mm en 105 x 145 mm).  De bovenste twee gebaseerd op oude voorbeelden in 17e eeuwse tekenboeken.
Papier is 80 grs. linnenpulp (linksboven) resp. gewoon tekenpapier 120 grs.


15 februari 2022
staande figuren 1   staande figuren 2
Staande figuren gebaseerd op diverse détails in tekeningen van o.a. Rafael en Stefano Della Bella.
Als inkt is  een mengsel van  fijngewreven ijzerroestpoeder, water en arabische gom gebruikt.
De tekeningen zijn gemaakt op oud handgeschept papier van ongeveer 4 x 10 cm.

naar Stefano Della Bella - vgl. perkamentlijm koken
Naar Stefano Della Bella  Volgens het MIA zou het soep- of zeepbereiding zijn.
Een ander mogelijkheid is m.i. het bereiden van perkamentlijm om papier te lijmen.
Inkt: ijzerroestpoeder, arabische gom en water.  Papier: A4 printerpapier.


1 februari 2022
drie pentekeningen gemaakt met ijzeroxide inkt   potje ijzerroestwater inkt, sediment niet zichtbaar
Drie pentekeningen (papiermaten 100 x125 mm., 125 x150 mm. en 80 x 150 mm.), uitgevoerd met zelfgemaakte ijzeroxyde-inkt, op 120 grs. wit tekenpapier.
De inktkleur is licht tot wat donker goudkleurig bruin, afhankelijk van de hoeveelheid sediment en het (kras)contact van de penpunt met het papier.
De ijzerroestdeeltjes zijn in een vijzel fijngemalen en daarna op een glasplaat met een glazen loper en wat water nog fijner gewreven.
Het ijzerpoederbezinksel (donkerbruin) bevindt zich op de bodem van een klein inktpotje.
De inkt daarboven (het zwevende sediment) is lichtbruin tot goudkleurig van tint. Het is mogelijk zeer fijne en dunne inktlijnen te trekken.

De inktvloeistof bevat enkele druppels arabische gom ter conservering en om de oxydatie van de ijzerroestdeeltjes te bevorderen.
Als pen is een kroontjespen gebruikt, De inkt wordt aangestreken met een penseel. Voor donkere lijnen is de inkt tevoren omgeroerd.
Aangebrachte inktlijnen zijn ten dele uitwasbaar. De inkt is niet watervast. Fixatie achteraf is dus noodzakelijk.


28 januari 2022
achterzijde opgestoken kapsel franse oker inkt  getekend met koffie extract 
galnoteninkt kapsel met vlechtwerk  zijaanzicht kapsel ca 1816 pen en galnotenink

romeinse oker  
franse oker vrij naar SDB op chamois papier      
Pentekeningen van vrouwenkapsels met haarvlechtwerk/ opgestoken haar. Franse oker, koffie-extract, galnoteninkt, romeinse oker en franse oker.
De tekening met koffie-extract benadert de goudkleur die bij tekenwerk met pen en inkt van Stefano Della Bella wordt opgemerkt.
Mogelijk tekende hij met ingedikt koffie-extract als verwijzing naar de interesse die hij had voor de Perzische kledij in zijn tijd. 
Romeinse oker is wat roodachtig geel en galnoteninkt is wat groen-bruin van tint.
De opnames zijn gemaakt met een mobiele telefoon, uitgezonderd het profielportret (witte achtergrond) naar een werk van de graveur Gabriel uit 1815.
Formaat per tekening: ca. 11 x 17 cm.
  Januari 2022


23 januari 2022
pentekeningen en roodkrijttekening portretten
Tekeningen op papier. Bovenste drie o.a. naar werken van Stefano Della Bella. Overige tekeningen naar divers voorbeeldmateriaal, geselecteerd vanwege de haardracht. Formaat per tekening ca. A6.
De tekeningen zijn alle te koop. Neem voor meer informatie en een eventuele digitale afbeelding per tekening contact op per email. Vrijblijvende prijsopgave per stuk of een combinatie van afbeeldingen is altijd mogelijk. Op enkele uitzonderingen na zijn alle tekeningen op de achterzijde gedateerd en gesigneerd.  Als inkt is o.a. gewerkt met galnoten inkt, puur en vermengd  met andere inktsoorten/-tinten.


23 januari 2021
Amanda Morgan 20 jan 2021
Amanda Gorman tijdens de inauguratie van Joe Biden op 20 januari 2021 als 46e president van de USA.
Bij het uitspreken van haar tekst getiteld: "De Hill We Climb".
Materiaal: rood krijt.  Formaat blad: 100 x 125 mm. Niet te koop.



2 januari 2021
zangeres 24 december 2020
Rood natuurkrijt op gestreken wit papier. Zangeres. 148 x 210 mm

28 december 2020
roodkrijt tekeningen dec. 2020  

ter vergelijking via scanner
Enkele tekeningen van meisjes- en vrouwen hoofden met diverse soorten rood krijt.  Als inspiratiebronnen hebben o.a. Botticelli en Rubens gediend. Er is zowel met rood natuurkrijt als met krijt gerold van deeg bestaande uit roodkrijt poeder en rijstewater gewerkt. De rechtertekening is met wit krijt gehoogd. De twee linker tekeningen en de grote tekening rechts zijn met hetzelfde krijt (op basis van rijstwater, zie stift) gemaakt.  De rechter papiersoort (130 grs. gestreken, helderwit tekenpapier met een matige grein) of het handgeschepte papier rechts (van pulp van oude kranten)  met een oneffen oppervlak lijkt te bepalen of de kleur van het krijt donker rozerood of warmrood overkomt. De grein en structuur van de papieroppervlakken reflecteren een andere onder- (of boven-?) toon van het hetzelfde krijt. Ook de gebroken tint van het vel rechts is van invloed op de verschillende krijtkleurimpressies. De tekening 'midden boven' is met "naturelkleurig" rood natuurkrijt gemaakt, op 130 grs. gestreken wit tekenpapier. Hoewel de verschillen enigzins verklaarbaar zijn door aanpassing van de filtering tijdens beeldbewerking om een blauwzweem tegen te gaan, is het effect opvallend. De afbeeldingen op de foto links zijn opgenomen met de camera van een mobiele telefoon. Ter vergelijking zijn twee tekeningen,  gemaakt met dezelfde krijtstift, op een vlakbedscanner ingelezen (afbeelding rechts).

 
           27 juli 2020
            div. schetsen van staande figuren juli2020
            Roetinkt onderzoek
Diverse pentekeningen/ inktschetsen van staande vrouwenfiguren op oud handgeschept papier (onbedrukte marges, afkomstig uit een gedrukt boek uit 1781). De inkt is gemaakt van brokken roetaanslag afkomstig uit een schoorsteenkanaal dat zich boven een oude keukenschouw in een antieke boerderij bevindt. De herkomst van deze inktgrondstof verklaart de mogelijkheid van bruine wassingen en bruine tot bruin-zwarte lijnen. De wassingen zijn met verdunde inkt aangebracht en meestal niet door nat maken van bestaande getrokken lijnen. Het depot in de inkt is zwart tot zeer donkerbruin. De vloeistof boven het depot is bruin van kleur. De inkt is voor gebruiik omgeroerd resp. geschud. De inkt schimmelt niet, waarschijnlijk vanwege de vet- of oliewalm-aanslag in het rookkanaal. Voor gebruik is de inkt in een rond porseleinen zalfpotje gedaan. Over het zalfpotje is na gebruik, ter bescherming tegen uitdroging en luchtbacterieën, een omgekeerd wijnglas geplaatst. De inktlijnen zijn redelijk watervast. De gewassen partijen verliezen bij onderdompelen van tekeningen in een waterbad hun warme bruine kleur en worden wat grijs. Formaat per onderdeel/ blad: max 14,5  x 4,5 cm. Klik op afbeelding voor een groter beeld.  De tekeningen zijn gesigneerd en los te koop.

           
           Juni/ Juli 2020
           Omaha Beach strand       

Strand van Omaha Beach, Normandië Frankrijk, ruim 46 jaar na de landing van de Amerikanen op 6 juni 1944. Techniek/ materiaal: Pigment met acryl op papier.Formaat blad: 25 x 32,5 cm. Datering: 22 juni 2020. Gebaseerd op eigen potloodschets uit juli 1990.
           
          
Onder de parasol met op de achtergrond rotsen Etretat
Onder de parasol op het strand ten zuiden van Etretat. Strand zuidelijk van het Soulagement à Etretat (Seine-Maritime). Het aflopende zuidelijke begroeide deel van de Falaise d'Amont met een kapelletje op de horizon (net achter de parasol).  Andere locatie aanduidingen: Saint Pierre-en-Port en Falaise d'Amont à Etretat. Aan de zeezijde zijn diverse inspringende krijtrotsen te zien. Vooral veel schilders hebben voorkeur voor het aanzicht van Etretat vanaf het noorden. Formaat blad: 25 x 32,5 cm. Datering: 11 juli 2020.  Gebaseerd op oud eigen beeldmateriaal uit 1990.
         
          Strandscènes in Zuid-Frankrijk 1 en 2 

Na de storm zonnen  Pampelone
        
          Vrouw met zonnehoed op strand Pampelone   
Strandscènes in Zuid-Frankrijk (strand bij Pampelonne). Techniek/ materiaal: pigment met acryl op papier.  Formaat per blad: 25 x 32,5 cm. Datering: juni 2020.  Gebaseerd op ter plekke gemaakte eigen etsen uit 1969. Signering op achterzijde bladen.
         
          Mei 2020
getordeerde boomstam    getordeerde tak van vliegden
Schorsloze getordeerde boomstam en afgebroken takken van een vliegden. Rood natuurkrijt op gevergeerd crèmekleurig en kunstmatig gegreind papier. Formaat bladen 24x32 cm. Datering: 4 resp. 14 mei 2020.

          April 2020
mesijeshoofd_april2020
Portrettekening in rood natuurkrijt op crèmekleurig gevergeerd papier. Het rötelkrijt is gedolven bij Theley.
Formaat blad: 24 x32 cm. (zonder afsnijdingen). Op sommige plaatsen is er gehoogd met wit krijt. Datering: april 2020.

November 2019

         Voorbeelden van pen- en penseeltekeningen gemaakt met ijzerconcretie-in
          Klik op afbeelding voor een groter beeld.
Gebruik van ijzerconcretie-inkt in een aantal (gewassen) pen- en penseeltekeningen. De motieven zijn ontleend aan 17e en 18e eeuwse gravures en schilderijen. O.a. Callot en Gillot hebben als inspiratie gediend. Ijzerconcretie is de buitenste laag van bepaalde matte bruine kiezelstenen die tussen het grind liggen. Deze buitenste laag wordt er af geschraapt via een metalen rasp en tot fijn poeder gemalen in een vijzel en vermengd met wat water en arabische gom gebruikt als inkt. Opvallend is het kleurenscala dat, afhankelijk van de hoeveelheid water, verloopt van warm oranjebruin tot koel donkerbruin. Afhankelijk van de lijming resp. de zuigende werking van het papier kan de inkt na droging wel tot niet worden uitgewassen. Daardoor is op dik, goed gelijmd, papier zelfs enige correctie mogelijk door wassen en deppen. Door het hygroscopisch karakter en de viscositeit van de inkt is het mogelijk zeer dunne, fijne lijnen te zetten met een gewone kroontjespen. Regelmatige roeren van de inkt tijdens het tekenen is wel aan te bevelen omdat er anders klontvorming aan de penpunt optreedt.

April 2018
(gewassen) inkttekeningen april 2018
Gewassen inkttekeningen in diverse bruintinten. De inktkleuren zijn samengesteld op basis van o.a. zelfgemaakte galnoteninkt en inkt van walnotenbolster granulaat.
Ter inspiratie hebben schetsen en fragmenten van tekeningen van 17e en 18e eeuwse kunstenaars uit o.a. Venetië gediend.

Februari 2018
Kopie naar 17e eeuwse 'Academie' modeltekening
Staande mannelijke naaktfiguur, op de rug gezien. Links is ter ondersteuning van het model een blok zichtbaar en rechts is een soort draperie weergegeven.
Modeltekening op gevergeerd papier, gebaseerd op 17e eeuwse 'Academie' die deel uitmaakt van de collectie tekeningen van de Universiteit van Salzburg. 
De hier getoonde tekening is uitgevoerd met roodbruin natuurkrijt uit Theley. Ter aankleuring van de bovenkant en de draperie is zelfgemaakt okerkleurig krijt gebruikt en is een doezelaar benut.
De hoogste lichten op de huid van de figuur zijn ingevoerd vanaf het grondvlak, waar het wit van het papier een dominante rol speelt.
De oorsponkelijke tekening bevat kenmerken die qua lijnvoering en compositie  verwijzen naar de 'school van Bologna'.
De modelpose toont enige verwantschap met een getekende figuur van de Vlaamse manierist Bartholomeus Spranger (1546-1611), die in Italië heeft gestudeerd en werkzaam was aan het Keizerlijke Hof in Praag.
Maar ook werk van Hendrik Goltzius (1558-1617)  - zijn Hercules Farnese - kan van  invloed zijn geweest.
Naast eerder genoemde tekenaars kan de pose ook afkomstig zijn van Agostino Carracci of Bartholomeo Passaroti.
Het gaat hier om een evenwichtsvariant op de 'contrapost'.  Het linkerbeen draagt grotendeels het totale gewicht van de figuur.  De handen spelen ter ondersteuning  van het evenwicht een rol.
Beide handen steunen op een blok waar de figuur vlak voor staat. Van de rechterhand is alleen de duim te zien. De draperie rechts vormt compositorisch een tegenvorm waardoor de voorstelling niet teveel naar links trekt.
Of er via de draperie bijv. een relatie bestaat met de god Eolus is niet bekend. Op een aantal werken van Gerard de Lairesse ('De verkondiging aan Maria' (1668-1670), 'De verdrijving van Heliodorus uit de tempel' (1674), 'Venus schenkt wapens aan Aeneas' (1668) en 'Apollo en Aurora' (1671) ) zien we ook toepassingen van draperiën rond of tegen de figuren aan. Daarmee wordt een extra optisch aandachttrekkend element ingebouwd.
De voorovergebogen houding drukt, zo lijkt het, het moment uit voordat tot actie wordt overgegaan. De draperie kan dan als aankondiging van die actie worden gezien.


Het formaat van de hier afgebeelde modeltekening of  'Academie' is: 31,5 x 48 cm.
Als tekenmateriaal is rood natuurkrijt uit Theley (kleur kastanjebruin - bruinrood) gebruikt.
Datering en signering van dit werk staan op de achterzijde van het blad.








Contains / containiArts, Fine Art, Fin, Fijn, Arte Fino, Fina, Feine Kunst, image, images, picture, pictures, pic, pics, bilder, abbildungen, imágenes, cuadros, imagens, retratos, immagini, beeld; JPEG, JPEGs; Sanguina, Sanguinas, Line Drawings, Drawn, Sketches, Sketched, Schémas, Croquis, Zeichnungen, Skizzen, Tekening, Schets, krijttekening, trois crayons, zilverstift, Theleyer rötel