Translation
of this page into English by Google
(Go back and klick again on the translation link if not
all Dutch text is translated the first time.)
|
|
|
Recent
werk
van Jaap
den Hollander
Klik hier
voor
tekeningen van kinderportretten.
De werken op deze pagina
zijn te koop
(uitgezonderd tekeningen in
schetsboeken), tenzij anders aangegeven.
Neem, als u belangstelling
heeft voor één
van de bladen, contact op
voor een
vrijblijvende prijsopgaaf
per email:

Klik op
onderstaande afbeeldingen
voor
eventueel groter formaat.
|
5 maart 2022
Tekeningen met ijzerroestwaterinkt. Werkelijk formaat: A6


21 februari 2022

Vier vrouwenhoofden
getekend met ijzerroestwaterinkt. Formaat per blad ongeveer A6 (105 x
125 mm
en 105 x 145 mm). De bovenste twee gebaseerd op oude voorbeelden
in 17e
eeuwse tekenboeken.
Papier is 80 grs. linnenpulp (linksboven) resp. gewoon tekenpapier 120
grs.
15 februari 2022

Staande figuren gebaseerd op diverse détails in tekeningen van
o.a. Rafael en Stefano Della Bella.
Als inkt is een mengsel van fijngewreven ijzerroestpoeder,
water
en arabische gom gebruikt.
De tekeningen zijn gemaakt op oud handgeschept papier van ongeveer 4 x
10 cm.

Naar Stefano Della Bella Volgens het MIA zou het soep- of
zeepbereiding zijn.
Een ander mogelijkheid is m.i. het bereiden van perkamentlijm om
papier te lijmen.
Inkt: ijzerroestpoeder, arabische gom en water. Papier: A4
printerpapier.
1 februari 2022

Drie pentekeningen (papiermaten 100 x125 mm., 125 x150 mm. en 80 x 150
mm.), uitgevoerd met
zelfgemaakte ijzeroxyde-inkt, op 120 grs. wit tekenpapier.
De inktkleur is licht tot wat donker goudkleurig bruin, afhankelijk van
de hoeveelheid sediment en het (kras)contact van de
penpunt met het papier.
De ijzerroestdeeltjes zijn
in een vijzel fijngemalen en daarna op een glasplaat met een
glazen loper en wat
water nog fijner gewreven.
Het ijzerpoederbezinksel
(donkerbruin) bevindt zich op de bodem van een klein inktpotje.
De inkt
daarboven (het zwevende sediment) is lichtbruin tot goudkleurig
van tint. Het is mogelijk zeer fijne en dunne inktlijnen te trekken.
De inktvloeistof bevat enkele druppels arabische gom ter conservering
en om de oxydatie van de ijzerroestdeeltjes te bevorderen.
Als pen is een kroontjespen
gebruikt, De inkt wordt aangestreken met een penseel. Voor donkere
lijnen
is de inkt tevoren omgeroerd.
Aangebrachte inktlijnen zijn ten dele uitwasbaar. De inkt is niet
watervast. Fixatie achteraf is dus noodzakelijk.
28
januari 2022
Pentekeningen van vrouwenkapsels
met haarvlechtwerk/ opgestoken haar. Franse oker, koffie-extract,
galnoteninkt, romeinse oker en franse oker.
De tekening met koffie-extract benadert de goudkleur die bij tekenwerk
met pen en inkt van Stefano Della Bella wordt opgemerkt.
Mogelijk tekende hij met ingedikt koffie-extract als verwijzing naar de
interesse die hij had voor de Perzische kledij in zijn tijd.
Romeinse oker is wat roodachtig geel en galnoteninkt is wat groen-bruin
van tint.
De opnames zijn gemaakt met een mobiele telefoon, uitgezonderd het
profielportret (witte achtergrond) naar een werk van de graveur Gabriel
uit 1815.
Formaat per tekening: ca. 11 x 17 cm. Januari 2022
23
januari 2022
Tekeningen op papier. Bovenste
drie o.a. naar werken van Stefano Della Bella. Overige tekeningen naar divers
voorbeeldmateriaal, geselecteerd vanwege de haardracht. Formaat per tekening
ca. A6.
De tekeningen zijn alle te koop. Neem voor meer informatie en een
eventuele
digitale afbeelding per tekening contact op per email. Vrijblijvende
prijsopgave per stuk of een combinatie van afbeeldingen
is altijd mogelijk. Op enkele uitzonderingen na zijn alle tekeningen op
de achterzijde gedateerd en gesigneerd. Als inkt is o.a. gewerkt
met galnoten inkt, puur en vermengd met andere
inktsoorten/-tinten.
23
januari 2021

Amanda Gorman tijdens de inauguratie van Joe Biden op 20 januari 2021
als 46e president van de USA.
Bij het uitspreken van haar tekst getiteld: "De Hill We Climb".
Materiaal: rood krijt. Formaat blad: 100 x 125 mm. Niet te koop.
2
januari 2021
Rood natuurkrijt op gestreken wit
papier. Zangeres. 148 x 210 mm
28
december 2020
Enkele
tekeningen van meisjes- en vrouwen hoofden met diverse soorten rood
krijt. Als
inspiratiebronnen hebben o.a. Botticelli en Rubens gediend. Er is zowel met rood natuurkrijt
als met krijt gerold van deeg
bestaande uit roodkrijt poeder en rijstewater gewerkt. De
rechtertekening is met wit
krijt gehoogd. De twee
linker tekeningen en de grote tekening
rechts zijn met hetzelfde krijt (op basis van rijstwater, zie stift)
gemaakt. De rechter
papiersoort (130 grs.
gestreken, helderwit tekenpapier met
een matige grein) of het handgeschepte
papier rechts (van pulp van oude kranten) met een oneffen oppervlak lijkt
te bepalen of de kleur van het krijt
donker rozerood of warmrood overkomt. De
grein en structuur van de
papieroppervlakken reflecteren
een andere onder- (of boven-?) toon van
het hetzelfde krijt. Ook de gebroken tint van het vel rechts is van
invloed op de verschillende
krijtkleurimpressies. De tekening 'midden boven' is
met "naturelkleurig" rood natuurkrijt gemaakt, op 130 grs. gestreken
wit tekenpapier. Hoewel de
verschillen enigzins
verklaarbaar zijn door aanpassing van de filtering tijdens
beeldbewerking om een blauwzweem tegen te gaan, is het effect opvallend. De
afbeeldingen op de foto links zijn opgenomen met de camera van een
mobiele telefoon. Ter
vergelijking zijn twee tekeningen, gemaakt met dezelfde
krijtstift, op een vlakbedscanner ingelezen (afbeelding rechts).
27 juli 2020

Roetinkt
onderzoek
Diverse
pentekeningen/ inktschetsen van staande vrouwenfiguren op oud
handgeschept papier (onbedrukte marges, afkomstig uit een gedrukt boek
uit 1781). De inkt is gemaakt van brokken roetaanslag afkomstig uit een
schoorsteenkanaal dat zich boven een oude keukenschouw in een antieke
boerderij bevindt. De herkomst van deze inktgrondstof verklaart de
mogelijkheid van bruine wassingen en bruine tot bruin-zwarte lijnen. De
wassingen zijn met verdunde inkt aangebracht en meestal niet door nat
maken van bestaande getrokken lijnen. Het depot in de inkt is zwart tot
zeer donkerbruin. De vloeistof boven het depot is bruin van kleur. De
inkt is voor gebruiik omgeroerd resp. geschud. De inkt schimmelt niet,
waarschijnlijk vanwege de vet- of oliewalm-aanslag in het rookkanaal.
Voor gebruik is de inkt in een rond porseleinen zalfpotje gedaan. Over
het zalfpotje is na gebruik, ter bescherming tegen uitdroging en
luchtbacterieën, een omgekeerd wijnglas geplaatst. De inktlijnen
zijn redelijk watervast. De gewassen partijen verliezen bij
onderdompelen van tekeningen in een waterbad hun warme bruine kleur en
worden wat grijs. Formaat per onderdeel/ blad: max 14,5 x 4,5 cm.
Klik op afbeelding voor een groter beeld. De tekeningen zijn
gesigneerd en los te koop.
Juni/ Juli 2020
Strand van
Omaha Beach, Normandië
Frankrijk, ruim 46 jaar na de landing van de Amerikanen op 6 juni 1944.
Techniek/ materiaal: Pigment met acryl op papier.Formaat blad: 25 x
32,5 cm. Datering: 22 juni 2020. Gebaseerd op eigen potloodschets uit
juli
1990.

Onder de parasol op het strand ten
zuiden van Etretat. Strand zuidelijk van het Soulagement à
Etretat (Seine-Maritime). Het
aflopende zuidelijke begroeide deel van de Falaise d'Amont met een
kapelletje op
de horizon (net achter de parasol). Andere
locatie aanduidingen: Saint Pierre-en-Port en Falaise d'Amont à
Etretat. Aan de
zeezijde zijn diverse inspringende krijtrotsen te zien. Vooral
veel schilders hebben voorkeur voor het aanzicht van Etretat vanaf het
noorden. Formaat blad: 25 x
32,5 cm. Datering: 11 juli 2020. Gebaseerd op oud eigen
beeldmateriaal uit 1990.
Strandscènes
in
Zuid-Frankrijk (strand bij Pampelonne). Techniek/ materiaal:
pigment met acryl op papier. Formaat per blad:
25 x 32,5 cm. Datering: juni 2020. Gebaseerd op ter plekke
gemaakte eigen etsen uit 1969. Signering
op achterzijde bladen.
Mei 2020
Schorsloze getordeerde
boomstam en afgebroken takken van een vliegden. Rood natuurkrijt op
gevergeerd
crèmekleurig en kunstmatig gegreind papier. Formaat bladen 24x32
cm. Datering: 4 resp. 14
mei 2020.
April 2020
Portrettekening in rood
natuurkrijt op
crèmekleurig gevergeerd papier. Het rötelkrijt is gedolven bij
Theley.
Formaat blad: 24 x32 cm. (zonder
afsnijdingen).
Op sommige plaatsen is er gehoogd met wit krijt. Datering: april 2020.
November
2019

Klik op afbeelding voor een groter
beeld.
Gebruik van
ijzerconcretie-inkt in een aantal (gewassen) pen- en penseeltekeningen.
De motieven zijn
ontleend aan 17e en 18e
eeuwse gravures en schilderijen. O.a. Callot en Gillot hebben als
inspiratie gediend. Ijzerconcretie
is de
buitenste laag van bepaalde matte bruine kiezelstenen die tussen het
grind
liggen. Deze buitenste laag
wordt er af geschraapt
via een metalen rasp en
tot fijn poeder gemalen in een vijzel en vermengd met wat water en
arabische gom gebruikt als inkt.
Opvallend is het kleurenscala dat, afhankelijk van de
hoeveelheid water, verloopt van warm oranjebruin tot koel
donkerbruin. Afhankelijk van de
lijming resp. de zuigende werking van het
papier kan de inkt na droging wel tot niet worden uitgewassen. Daardoor
is op dik, goed
gelijmd, papier zelfs enige correctie mogelijk door wassen en deppen.
Door het
hygroscopisch karakter en de viscositeit van de inkt is het mogelijk
zeer dunne, fijne
lijnen te zetten met een gewone kroontjespen. Regelmatige roeren van de
inkt tijdens het tekenen is wel aan te bevelen omdat er anders
klontvorming
aan de penpunt optreedt.
April 2018
Gewassen
inkttekeningen in diverse bruintinten. De inktkleuren zijn
samengesteld op basis van o.a. zelfgemaakte galnoteninkt en
inkt van walnotenbolster granulaat.
Ter
inspiratie hebben schetsen en fragmenten van tekeningen van 17e en
18e eeuwse kunstenaars uit o.a. Venetië gediend.
Februari
2018
Staande
mannelijke naaktfiguur, op de rug gezien. Links is ter
ondersteuning van het model een blok zichtbaar en rechts is een soort
draperie weergegeven.
Modeltekening
op gevergeerd papier, gebaseerd op 17e eeuwse
'Academie' die deel uitmaakt van de collectie tekeningen van de
Universiteit van Salzburg.
De
hier getoonde tekening is uitgevoerd met roodbruin natuurkrijt uit
Theley. Ter aankleuring van de bovenkant en de draperie is zelfgemaakt
okerkleurig krijt gebruikt en is een doezelaar benut.
De
hoogste lichten op de huid van de figuur zijn ingevoerd vanaf het
grondvlak, waar het wit van het papier een dominante rol speelt.
De
oorsponkelijke tekening bevat kenmerken die qua lijnvoering en
compositie
verwijzen naar de 'school van Bologna'.
De
modelpose
toont enige verwantschap met een getekende figuur van de Vlaamse
manierist Bartholomeus Spranger (1546-1611), die in Italië heeft
gestudeerd en werkzaam was aan het Keizerlijke Hof in Praag.
Maar
ook werk van Hendrik Goltzius (1558-1617) - zijn Hercules
Farnese
- kan van invloed
zijn geweest.
Naast
eerder genoemde tekenaars kan de pose ook afkomstig zijn van
Agostino Carracci of Bartholomeo Passaroti.
Het
gaat hier om een evenwichtsvariant op de 'contrapost'.
Het linkerbeen draagt grotendeels het totale gewicht
van de figuur.
De handen spelen ter ondersteuning van het evenwicht een rol.
Beide
handen steunen op een blok
waar de figuur vlak voor staat. Van de rechterhand is alleen de duim te
zien. De draperie rechts vormt compositorisch een
tegenvorm waardoor de voorstelling niet teveel naar links trekt.
Of
er via de draperie bijv. een relatie bestaat met de god Eolus is
niet bekend. Op een aantal werken van Gerard de Lairesse ('De
verkondiging aan Maria' (1668-1670), 'De verdrijving van Heliodorus uit
de tempel' (1674), 'Venus schenkt wapens aan Aeneas' (1668) en 'Apollo
en Aurora' (1671) ) zien we ook toepassingen van draperiën rond of
tegen de figuren aan. Daarmee wordt een extra optisch
aandachttrekkend element ingebouwd.
De
voorovergebogen houding drukt, zo lijkt het, het moment uit voordat
tot
actie wordt overgegaan. De draperie kan dan als aankondiging van
die actie worden gezien.
Het
formaat
van de hier afgebeelde modeltekening of 'Academie' is: 31,5 x 48
cm.
Als
tekenmateriaal is rood natuurkrijt uit Theley (kleur
kastanjebruin -
bruinrood) gebruikt.
Datering
en signering van dit werk
staan op
de achterzijde van het blad.
Contains
/ containiArts, Fine Art, Fin, Fijn, Arte Fino, Fina, Feine Kunst,
image, images, picture, pictures, pic, pics, bilder,
abbildungen, imágenes, cuadros, imagens, retratos, immagini,
beeld; JPEG, JPEGs; Sanguina, Sanguinas, Line Drawings, Drawn,
Sketches, Sketched, Schémas, Croquis, Zeichnungen, Skizzen,
Tekening, Schets, krijttekening, trois crayons, zilverstift, Theleyer
rötel