Translation
of this page into English by Google
(Go back and klick again on the translation link if not
all Dutch text is translated the first time.)
|
 |
Schilderijen
Jaap den
Hollander
Heeft u belangstelling voor
één van de getoonde en te koop zijnde werken,
neem dan voor een vrijblijvende prijsopgaaf contact op per email:
Hierna: Klik
op afbeelding
voor (eventueel) groter beeld
|
2020 en eerder
Olieverven op doek
Traditionele dansen uit Catalonië (o.a. de Sardane). Een optreden
van een volksdansgroep in mei 1995 in Collioure heeft als
inspiratiebron gediend. De dansen waren te zien op het Place
du 18 Juin in Collioure.
Datering olieverfschilderingen (huile sur toile): 9 en 21 mei
2020.
Formaat doeken: 40 x 50
cm. Gesigneerd rechts onder.

Kustpad
tussen l'Ouille en Collioure I - richting l'Ouille. Datering doek
mei 2020.
Formaat
50 x 60 cm.
Kustpad tussen l'Ouille en Collioure II - richting Collioure. Datering
doek
2001-2020.
Formaat 50 x 70 cm
(Wandelpad langs de kust. zie
Google Maps luchtopname: Chemin côtier Argelès Collioure.
Tijdelijk gesloten, 3 mei 2020. Mogelijk door slechte staat wegdek.)
Kloof in omgeving Bargemon en Seillans - VAR , 1993-2019. Formaat 60 x
80 cm.
2016

Uitzicht op de Rede van Beaulieu vanuit Villa
Ephrussi de Rothschild - Saint-Jean-Cap-Ferrat.
Olieverf op doek, 90 x 110 cm., september 2016.
2015

"Nieuw Perspectief". Olieverf op doek, dec. 2015. Formaat:
70 x 70 cm. Gesigneerd rechts onder. Privé
collectie.
De motieven zijn ontleend aan schilderijen, tekeningen en
gravures
van/naar Antoine Watteau en François Boucher.
De hond linksonder is terug te vinden op een gewassen
pentekening uit de school van Boucher: "Diana, een jachthond, en
één van haar nymphen."
De linker mannenfiguur is zichtbaar op de gravure "Assemblee
Galante" van Jacques-Philippe Le Bas naar een schilderij van
Antoine Watteau. Een
kopie van Watteau's schilderij bevindt zich in het Waddesdon Manor
museum.
Ook bevindt zich een verglijkbare pose in rood krijt op een
schetsblad van Watteau: Studies
van een staande man met een cape (detail), rood en zwart krijt.
Paris, Musée du Louvre, Département des arts
graphiques.
De vrouwenfiguur links is ontleend aan het schilderij
"L'Enseigne de Gersaint".
Voor haar hoofd is gebruik gemaakt van een schets in rood, zwart en wit
krijt van Antoine Watteau, rechts boven in het schetsblad van zijn hand
(Trois études de têtes de femmes et une femme assise ;
Etude de têtes et de mains de femme (andere titel)), aanwezig in
de collectie
van het Museum voor Schone Kunsten in Rouen.
De man en vrouw rechts komen voor op de gravure "L'Amour
Paisible" naar een gelijknamig verloren gegaan schilderij van
Antoine Watteau.
Voor de bossages en boomslag-partijen is inspiratie geput uit diverse
landschapsachtergronden op schilderijen van Antoine
Watteau.
Zie ook de websites: Watteau
and
his circle en A Watteau Abecedario
.

De kloosterhof van de "Prieuré de Vausse" (Bourgondië).
Augustus 2015. Olieverf op doek. 100 x 100 cm.
Gesigneerd
rechtsonder. Privébezit. Niet te koop.
2013
Enkele
natuurstudies ontstaan in Entrecasteaux (VAR-Frankrijk) in juni 2013.
Linksboven aquarel
op papier, overige werkstukken olieverf op paneel.
De twee onderste
paneeltjes passen in het deksel van een antiek olieverfkistje
(duimkistje) dat tevens als
tafelezeltje dienst kan doen.
Winter
Olieverfschets
op schilderslinnen, gespannen over board, getiteld: "Winter". Formaat:
54 x 74 cm.
Gesigneerd
rechtsonder: "Jaap den Hollander, dec. 2013 n. Boucher".
Bij het maken van deze olieverfschets is gebruik gemaakt
van een digitale reproduktie van een olieverfschildering op doek van de
Franse schilder François Boucher (1703-1770). Het
oorspronkelijke doek (formaat 56.8 x 73 cm) is geschilderd in 1755 en
bezit bovenin onbeschilderde
hoeken. Dat doet vermoeden dat het originele werk deel
heeft uitmaakt van een interieurbetimmering en in de 18e eeuw boven een
kast, spiegel of deur is bevestigd geweest. De olieverfschets uit 2013
is op ongeveer ware grootte uitgevoerd. De keuze voor deze voorstelling
is gemaakt vanwege de belangrijke rol van de personen tegen de
achtergrond
van een winters landschap.
Kenmerkend voor veel schilderingen van Boucher is o.a. de hekvormige
takkenpartij, hier rechtsonder, die als repoussoir functioneert en
tevens de blik van de beschouwer op de vrouwenfiguur in het centrum
richt. Motieven als slede, boompartij, wolkenlucht, muts en mantel,
stuk boomstam en voet roepen door hun rangschikking een doorgaande
vloeiende rondgaande beweging op met de wijzers van de klok mee - van
midden onder naar middenboven en
weer terug. Die oogbeweging draagt bij aan de suggestie van het
voortbewegen van de slede over het ijs.
De oorspronkelijke schildering van Boucher maakt sinds 1916 deel
uit van de Frick
Collection in New York.
De hierboven afgebeelde olieverfschets maakt
deel uit van een reeks die de vier jaargetijden verbeeldt. Niet te koop.
Herfst

Olieverfschilderij
op board getiteld: "Herfst". Formaat: 54 x 74 cm. Gesigneerd
rechtsonder: "Jaap den Hollander, 2013, naar Millais".
Bij het maken van dit schilderij (in augustus 2013) is gebruik gemaakt
van een reproduktie van het schilderij
van de Engelse schilder John Everett Millais: "Autumn
Leaves" uit 1856, een apart door Millais geschilderde portretstudie
voor zijn werk (van de middelste vrouwenfiguur) en een geschilderd
meisjesportret van Renoir (voor het meisje links). Verder zijn sommige
motieven en kleuren aangepast aan eigen voorkeuren.
Verbeeld is het verzamelen en verbranden van herfstbladeren. Het
linkermeisje houdt een mand vast waaruit de middelste figuur
zojuist een bundel bladeren
heeft gepakt om ze los te laten
boven de smeulende hoop (zie blauw-grijze rook links) op de voorgrond.
Het meisje rechts, met een bezemsteel in
haar hand, heeft bladeren bij elkaar geharkt. Het jongste meisje
rechtsonder met de rode shawl staat te kijken naar de bladerhoop en
heeft een appel in haar hand waar een hap uit is.
De herfst is ook het jaargetijde waarin de appeloogst plaats
vindt. Op de achtergrond is een landschap met bomen in roodbruine
tinten te zien en links in silhouet een toren en bomen in de verte. Het
geheel wordt bovenaan afgesloten door een zware blauwe
strook avondwolken die als een donkere deken over het landschap ligt en
een geelgekleurde strook lucht daarboven: de zon is
ondergegaan, de avond valt (de zomer is voorbij). Warme roodbruine
tinten, groenen,
gelen en koel zwart en blauw vullen het beeldvlak. De kleding is uit
het midden van de 19e eeuw. Het oorspronkelijke schilderij is verticaal
van opbouw en zowel de luchtpartij als de berg bladeren zijn daar
duidelijk veel meer aanwezig. In
deze uitsnede is gekozen voor een sterke nadruk op de personen. Ook
vanwege de eisen aan het formaat (liggend) heeft deze uitsnede de
voorkeur.
De schildering maakt
deel uit van een reeks die de vier jaargetijden verbeeldt. Niet te koop.
Zomer
Olieverfschilderij
op board getiteld: "Zomer". Formaat: 54 x 74 cm. Gesigneerd
rechtsonder (verticaal): "Jaap den Hollander, mei 2013". Verbeeld is,
komend langs de kust vanuit Dieppe, het uitzicht op de
kustlijn bij Veulette-sur-Mer (Haute-Normandie). Richting de
horizon, is de Albasten kust (Côte d'Albâtre)
te zien. De kustlijn verder volgend komt men bij Fécamps en
Étretat. Bij het maken van dit schilderij is inspiratie geput
uit werk van
Pierre Bonnard.
De schildering maakt
deel uit van een reeks die de vier jaargetijden verbeeldt. Niet te koop.
Links: Aartsengel Michaël.
Olieverfschildering
op board, gelijmd op lattenframe. Februari 2013. Formaat 113 x 47
cm. Opname in atelier.
Rechts: Aartsengel Gabriël. Olieverfschildering op linnen doek op
spieraam. April 2013.
Formaat 120 x 50 cm. Opname in atelier.
In beide schilderingen zijn de volgende olieverfkleuren gebruikt:
titaanwit, van dijckbruin, gele oker, cadmium oranjerood, cadmiumgeel
licht, ultramarijn en donkerrose.
Op diverse plaatsen is gebruik gemaakt van schildersmedium en/of
glaceermedium. Voor de opzet en uitvoering van deze schilderijen is
geput
uit meerdere afbeeldingen van oude russische Michaël- resp.
Gabriël-ikonen.
Michaël heeft een blauw onderkleed en een
rode mantel. Gabriël heeft een rood onderkleed en een blauwe
mantel.
De verhoogde omlijstingsrand en goudglans-suggestie in het aureool is
illusionair.
Bij Gabriël, de boodschapper van de geboorte van Christus,
verwijzen de
edelstenen op de kleding o.a. naar de 12 fundamenten van het Nieuwe
Jeruzalem, de Hemelse Stad (Openb. XX: 19,20). De rode
achtpuntige ster aan de linkerzijde verwijst naar de Ster van
Bethlehem.
Bij Michaël verwijst de hoekige drapering van de
rechterzijde van de rode mantel naar de draak (het kwaad in de hemel)
waarmee hij oorlog voert en die Gabriël overwint (Openb. XII:
7-12).
Beide werken zijn voor
onbepaalde tijd in bruikleen gegeven aan een kleinschalige
zorginstelling en zijn niet te koop.
Lente
Olieverfschilderij
op board getiteld: "Lente" . Formaat: 54 x 74 cm.
Gesigneerd
rechtsonder: "den Hollander '13" (februari 2013). Het werk maakt
deel uit van een serie die de vier jaargetijdcen
verbeeldt en is niet te koop.
De boomgaard, gelegen op
een helling, toont een aantal
bloeiende fruitbomen met de op de voorgrond twee lammeren en op de
achtergrond een berglandschap. Voor dit werk is inspiratie
geput uit een schilderij van de duitse beeldend kunstenaar Philipp
Franck (1860-1944 ), getiteld "Früling
im Taunus" (1927).
De schildering op doek van Franck is bijna vierkant van
formaat (112
x 120 cm.).
Rechtsonder heeft hij het
gesigneerd
met "PHILIPP FRANCK 1927". Aan het kleurenscala en de schaduwen te
oordelen heeft Philipp Franck
een voorstudie direkt naar de natuur gemaakt. Gezien het formaat (ruim
een vierkante meter) van het olieverfschilderij heeft hij het zeer
waarschijnlijk in zijn atelier uitgewerkt.
Philipp Franck was schilder, aquarellist en etser.
Les Habits sont Italiens
De
costuums/ gewaden/ kledingstukken zijn Italiaans ('Les Habits sont
Italiens'). Olieverfschildering
op doek (december 2012) naar de oorspronkelijke
tekening van
Jean-Antoine Watteau. Olieverf op witte grondlaag. Formaat doek 50 x 70
cm.
Bijgaande schildering is afgeleid van een krijttekening
(formaat 271 x 193 mm.) van Jean-Antoine Watteau, waarschijnlijk uit
1715/16, naar een eerder door hem gemaakt schilderij getiteld: "Les
Habits sont Italiens". De tekening in het
Kupferstichkabinett is uitgevoerd in rood, zwart en wit krijt
gecombineerd met grijze inkt. Een zilverachtige toets met wat bruine
accenten in baret en gordijn roepen een bijzondere sfeer op. De
tekening wordt aan Watteau toegeschreven. Het originele schilderij is
verloren gegaan, wel
zijn er enkele kopieën bekend (Drouot
en Waddesdon).
Deze geschilderde kopieën zijn gebaseerd op gravures van
"Charles Louis Simonneau" of "François
Boucher"
en dus spiegelbeeldig uitgevoerd. De tekening van Watteau maakt
deel
uit van de collectie van het Kupferstichkabinett in Berlijn (KdZ
26480).
Op de achterzijde van de
tekening staat een afdruk (1e staat) van een gravure van Watteau
getiteld: "Recrue allant joindre le régiment." "Les Habits sont
Italiens" is één van de weinige
werken die Watteau eigenhandig als ets heeft uitgevoerd (zie
de afdruk in spiegelbeeld in het Brits Museum). Opvallend
zijn de sterker aangezette gezichtsschaduwen in de ets in vergelijking
met die in de tekening.
De Commedia dell 'Arte achtige scène toont vijf
figuren. Vlnr.:
links Scapin (de gemaskerde figuur bij het gordijn), dan Gilles (de
Pierrot, eigenlijk een Franse karakterfiguur), vervolgens centraal
Colombine (een jonge vrouw die haar rok met beide handen
vasthoudt, misschien de artiste van de Comédie Française Christine-Antoinette-Charlotte
Desmares (1683-1753)), daarnaast Arlequine (of Silvie) en tenslotte
rechts Mezzetin (de muzikant met baret). Mogelijk stellen de
afgebeelde personen
direkte vrienden van Watteau voor. Het weggeschoven gordijn en de
frontale belichting verwijzen naar een toneelscène.
Het boek "Le Théâtre Italien de Gherardi ou le recueil
general de toutes les Comédies & Scènes
Françoifes joüées
par les
Comédiens Italiens du Roy, pendant tout le temps qu'ils ont
été au Fervice se fa Majesfté. ..... " van
Evariste Gherardi, uitgebracht in 1700 en daarna in vele herdrukken
verschenen, laat in de illustraties al putti's zien die op z'n
italiaans zijn gekleed. De
relatie tussen Gherardi en Watteau's groepsportret is zeker te leggen.
Naar welke comedie in het schilderij van Watteau wordt verwezen
is nog de vraag. Mogelijk "Le divorce" , in deel II, blz.
152 (".....COLOMBINE.
Je ne conçois pas comment on peut s'ennuyer à l'opera.
Les habits y font fi beaux.....").
Zie
ook: Valerio
Fasciani (hij plaatst de scène in een toneelopvoering met
meerdere figuranten en houdt zich voor een deel ook aan de
oorspronkelijke tekening van Watteau in plaats van aan een
spiegelbeeldige weergave analoog aan de gravure) en Raphael
(Melpomène
et Thalie (de twee muzes: la
chanteuse et la joyeuse))
Rechtsboven, in het
struweel, is een borstbeeld te zien van
de figuur "Momus"
, de Griekse god van de
schrijvers en dichters, die Watteau
wel vaker in
zijn werk opvoert.
De volgende olieverfkleuren
zijn gebruikt voor 'De Kleding is Italiaans (Les Habits sont Italiens)'
in 2012: zinkwit, titaanwit, groene
aarde, karmijn, vermiljoen, gele oker, roodbruine oker en ultramarijn.
Er is geschilderd op een witte ondergrond. Zie ook bijgaand
fragment.
Moïse sauve des eaux
"Mozes
gered uit het water". Olieverfschets
op doek (november
2012). Het werk is uitgevoerd in drie kleuren olieverf n.l :
a. verf
op basis van rötel-pigmentpoeder in de kleur sanguine Watteau,
b. gele
oker, c. zinkwit en titaanwit. Er is geschilderd op een okerkleurige
ondergrond. Het formaat van het doek is 50 x 60 cm.
Bijgaande schildering is afgeleid van een roodkrijtschets (formaat 21,4
x 30,4
cm.) van Jean-Antoine Watteau, uit 1715, getiteld:
"Moïse sauvé des eaux".
De schets van Watteau maakt deel uit van de collectie van de
l'École Nationale Supérieure des Beaux-arts (à
la bibliothèque de l'Ecole des beaux-arts) te Parijs. Een
fragment van de
tekening van Watteau is op zijn beurt weer gebaseerd op een
schildering (omstr. 1570) van
Paolo Veronese (1528-1588) over
hetzelfde onderwerp.
Het Perspectief

"Het
Perspectief". Olieverfschets
op doek (november
2012). Het werk is uitgevoerd in drie kleuren olieverf n.l :
a. verf
op basis van rötel-pigmentpoeder in de kleur sanguine Watteau,
b. gele
oker, c. zinkwit en titaanwit. Er is geschilderd op een witte
ondergrond. Het formaat van het doek is 50 x 60 cm.
Bijgaande schildering is
afgeleid van
een schilderij
van Jean-Antoine Watteau, uit ca. 1715, getiteld:
"La
perspective" (Uitzicht door de bomen in het Park
van Pierre Crozat) in het Museum of Fine Arts in
Boston. De architectuur verwijst naar het Château et
Parc de
Montmorency. (formaat originele
doek 46.7 x 55.3 cm.)
Van het schilderij van Watteau is ook een
gravure bekend. Daarop is te zien aan de boomstam links op de
voorgrond en
de drie figuren tussen het paar in de verte en de spelende kinderen dat
Louis Crépy (1680- ?) eigen elementen heeft toegevoegd aan zijn
gravure (A Watteau
pinxit. Crepy sculp. (1729). H. 0,313 x L. 0,410, 4e état. E.
Dacier et A. Vuaflart, n° 172.).

Antieke kast met
beschilderde paneeldeuren. De
oorspronkelijk "gehoutte" kast is voorzien van een lichte effen matte
verflaag. De
kleur van de kastdeuren is
warm
licht groen-grijs. De
paneelbeschilderingen zijn aangebracht in juni 2012.
Lengte
bovenste verticale panelen: 85 x 22
cm. , breedte onderste liggende panelen: 25 x 17 cm. De
schilderingen zijn uitgevoerd in olieverf op
panelen die gegrond zijn met witte verf waaraan een spoortje romeinse
gele oker is toegevoegd. De motieven zijn voor een
belangrijk deel ontleend aan
panelen met
arabesken van
Antoine Watteau. Een
ontwerp van Watteau (L'
Enjôleur - ongev. 1708 - in het
Hôtel de Nointel/ de Poulpry, Parijs)
is vooral in het verticale linkerpaneel terug te vinden.
Te zien
is hoe een jongeman een meisje het hof maakt. Aan de
boven-
en onderzijde zijn extra cartouches/ arabesken aangebracht. Op
het rechterpaneel is de Griekse
god Hermes afgebeeld als
herder. Verder
zijn scènes met vogels te zien waarvan een drietal het voeren
van een jonge vogel voorstellen. De
onderste,
kleinere panelen zijn gebaseerd op fragmenten van een
plafondschildering uit de 18e eeuw in Parijs
(un
plafond peint à décor de
singeries attribué à Claude III Audran, Antoine Watteau
et Nicolas Lancret, numéro 26 de la rue de
Condé).
Particuliere
collectie. Niet te koop.
Valbonne
Toegang naar villatuin met grote
pijnboom, aan de
noordkant van de Chemin de la Colle et du Devinson,
in buitenwijk ten zuiden van
Valbonne
(Provence-Alpes-Cote d'Azur, France).
Olieverf op doek, mei 2012.
Formaat 90 x 70 cm. Gesigneerd
rechtsonder.
Particuliere
collectie.

Geschilderde decoratie op metalen kast van antiek uurwerk
(l'oeil-de-boeuf), maart 2012.
De druivenranken en haagwindes zijn geschilderd in goudkleur met
Bronspoeder, Rijk-Bleek-Goud, aangemaakt met van Eijck-schildersmedium
en terpentijn op een tevoren daarvoor met olieverf
aangebrachte donkergroene ondergrond.
Er is gebruik gemaakt van een zog. sleper om de verf aan te brengen.
Zo'n gepunte penseel heeft extra lange haren en is daardoor soepel te
hanteren. Speciaal voor dunne lijnen is dat van belang.
Particuliere collectie. Niet te koop.
2011

Allegorische
voorstelling van de
Gerechtigheid. Olieverfschets op doek,
51x76 cm.
Gesigneerd links onder: den Hollander, aug. '11. De gebruikte
rood-bruine olieverf bestaat uit een mengsel van rötelpoeder en
lijnolie.
Verder zijn titaanwit, zinkwit, ivoorzwart, gele oker en
karmijn als kleuren gebruikt.
Als
inspiratiebron heeft een krijttekening (mogelijk uit 1784) gediend van
Gaetano Gandolfi (1734-1802).
De tekening (zwart krijt,
gehoogd met wit krijt, op licht bruin papier, 310x427 mm.) is in juli
2001 bij Christie's in Londen geveild.

Place Ziem in Beaune met zicht op
Brasserie 'Le Galion', gezien vanuit
de Rue du Tribunal. Olieverf op doek, 50 x 70
cm. juli 2011.
Plein genoemd naar
kunstschilder Félix
Ziem (Beaune, 1821 - Paris, 1911).

Terras met waterreservoir, (Le Mas
de Baraquet, Paradou,
Bouches-du-Rhône,
Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrijk). Olieverf op doek, 50 x 60 cm., juli 2011
Pijnbomen, (Villa Estaiado, Cassis,
Bouches-du-Rhône, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrijk).
Olieverf op doek, 46,5 x 60 cm., juli 2011
2011,
Particuliere
collectie
2010, Particuliere collectie

2009
2009, Particuliere collectie
2009, Particuliere
collectie
2008
2008
2008
2008
Ontvoering van Europa 1 (2004)
olieverf op doek (25x35 cm)
Ontvoering van Europa 2 (2004) olieverf op doek (30x40 cm)
Ontvoering van Europa 3 (2004) olieverf op doek (40x50 cm)
Apotheose 2004, olieverf op doek (30x40 cm.)

2001

1999 Lesbos

Arthel, Bourgogne. Omstr. 1995.
Olieverfschets op board. Formaat 100x100 cm.
Linksboven in beeld zijn de twee torens
van het middeleeuwse Château de la Motte zichtbaar.
Rechts
daarvan is de vijver zichtbaar die zijn water krijgt van de Ruisseau
d'Arthel, die rechts het beeld uitloopt.
De geelgroene baan naar
linksonder is geen water maar weiland.

1999
1997 Forum
Romanum 1997 Engelenburcht
1997
1997, part.coll.


1995
1995, part.coll.
1995, part. coll.
1995
1995part.coll.
1995
1994
1994
1994
1993 Part. coll.

Landschap in het gebied tussen
Bargemon en Seillans, VAR ,
Frankrijk. 1993.
Olieverf op paneel. Formaat 77,5x90 cm.
Gesigneerd rechtsonder. Privébezit.
1990
1988
1988, particuliere collectie
Ouder werk:
Catharine.
1969.
Brigitte. 1969.
Lakverf op board. Formaat 100x100cm. Beide in particuliere
collecties.

Uitgevoerd ontwerp voor platenhoes, 1969.
Origineel: Gouache
Werkstukken uit 1968 en 1969. Lakverf op board en olieverf op doek
(uiterst rechts). Thans in
particuliere collecties in
Nederland en
daarbuiten.
In werkelijkheid zijn de schilderijen uitgevoerd in heldere kleuren/
pasteltinten.
In 1969 zijn deze zwart-wit foto's gemaakt.
De schilderijen zijn, als onderdeel van een grotere
éénmans tentoonstelling, te
zien geweest in het voorjaar van 1969 in de Bijenkorf in Amsterdam.

Nike. 1968
Contradictie II en Contradictie I.
1968
Lakverf op board. Formaat per paneel: 100x100cm. In
privébezit.

Aandacht. 1968
Lakverf op board. 50x50cm. Privébezit
Contains
/
containing: Arts, Fine Art, Fin, Fijn, Arte Fino, Fina, Feine Kunst;
artist, artists, artiste, kunstenaar, Künstler, artista; artistic,
artistiek, artistique, künstlerisch, artistico, artístico;
graphic, graphics, grafisch, graphiques, gráficos, graphiken,
grafici; image, images, picture, pictures, pic, pics, bilder,
abbildungen, imágenes, cuadros, imagens, retratos, immagini,
beeld; JPEG, JPEGs; Sanguina, Sanguinas, Line Drawings, Drawn,
Sketches, Sketched, Schémas, Croquis, Zeichnungen, Skizzen,
Tekening, Schets;