Antieke
prenten, Grafiek, Unica etc.
16e
eeuw 17e eeuw 18e
eeuw 19e eeuw
20e eeuw
21e eeuw

Originele gravure/ ets van J.V. Schley 1736 naar tekening van Bernard
Picard: LA CENE des
ANABAPTISTES seconde figure.
Viering van het
Avondmaal in een bijeenkomst van de Doopsgezinden of
Wederdopers in 1736.
De gravure/ ets is ingelijst achter glas in een groter passepartout dan
hier afgebeeld en gevat in een klassieke notenhouten lijst.
Formaat afbeelding: 21 x 15 cm. Buitenmaat Lijst:
39,5 x 35 cm.
De prent is afkomstig uit een Nederlandse publicatie: Naaukeurige
beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden
en gewoontens van alle volkeren der waereldt.
Deel 6 (vert. Abraham
Moubach). Hermanus Uytwerf, Amsterdam / Jan Daniel Beman, Rotterdam /
Isaak van der Kloot, Den Haag 1738.
Prijs prent: Euro
150,-- incl. lijst
ZESDE VERHANDELING. Beschryvende den Godsdienst der Wederdoopers en
Mennisten.
I. Hoofdstuk. Van de Anabaptisten of Wederdoopers. pag. 172
[pagina 342]
II. Hoofdstuk. Handelende van de Wederdoopers, die men Mennoniten of
Mennisten noemd. pag. 184
De Eerste Verdeelinge der Plaat,
beginnende in 't Fransch La Cene enz. vertoond het uitdeelen van het
Brood in 't H. Avondmaal by de Anabaptisten of Wederdoopers, 't welk
door den Leeraar gebroken zynde, door hem en twee zyner Amptgenooten,
uit drie Korven, iedere gedragen door een Diaken, aan de Ledemaaten
word uitgedeelt.
De Tweede Verdeeling insgelyks in 't
Fransch beteekent met de woorden La Cene enz. verbeeld het uitdeelen
van den Wyn in 't H. Avondmaal by dezelve Anabaptisten, welke, na dat
de Zeegen daar over door den Leeraar is uitgesprooken, en na dat hy met
zyne Amptgenooten daar van gecommuniceert heeft, door de Diakenen aan
alle de Ledemaaten word aangeboden. Pag. 192.
Zie
ook bijgaande link van artikel op internet
Franse
uitgave waarin prent voorkomt: Cérémonies et coutumes religieuses de
tous les peuples du monde / représentées par des figures dessinées
de la main de Bernard Picart - tegenover pag. 208 (dig. image 253)

Antieke afdruk van kopergravure.
J. Huysman, excud. (uitgever), T.P.C. Haag delin. naar het origineel
van van Mierevelt, Reinr. Vinkeles Sculp. Afdruk op stevig
gevergeerd papier.
Formaat moetrand 125 x 190 mm. Bladmaat 175 x 220 mm.
Afbeelding van Johan Graaf van Nassau Catzenelnbogen, Stadhouder van
Gelderland en Zutfen, Hoofd en directeur der Unie van Utrecht. Jan de
VIIe van Nassau-Siegen.
Vervaardiger: prentmaker: Reinier Vinkeles (I) (vermeld op object),
naar tekening van: Tethart Philip Christian Haag (vermeld op object),
Naar schilderij van: Michiel Jansz. van Mierevelt (vermeld op object),
uitgever: Jacobus Huysman (vermeld op object)
Plaats vervaardiging: Goes
Datering: 1752 - 1801
Bij Lugt: nr. 2228. In collectie van Rijksmuseum Amsterdam.
Prijs prent: Euro 125,--
Jacobus. Buys
inv. et delin.
Rein.
Vinkeles (1741-1816) Sculp. 1793
Gravure uit 1793
Ill. afkomstige uit: "Tegenwoordige staat der Vereenigde Nederlanden,
twintigste deel [...], Te Amsterdam, Leiden, Dord, en Harlingen.
By J. de Groot etc., 1793
Formaat blad tot vouw: 13 x 22,5 cm. : Formaat afbeelding:
9,4 x 15,2 cm.
Enige restauratie noodzakelijk.
Prijs: Euro 25,--
Robert Benard
(1734 - après 1785)
Tuilerie Pl. 2, Encycl. Diderot 1779
Formaat drager: 21,3 x 28 cm.
Formaat moetrand: 18 x 24 cm.
Papier is iets verschoten.
Oude lijm-rand rondom moetrand is witter dan
rest van het blad.
Prijs Euro 30,--
J.
Houbraken (1698-1780), graveur. Gravure uit ca. 1777
Portret in ovaal cartouche van
Jongkh.
Johan van der Does, Heer
van Noordwijk Bevelhebber der Burgerije van Leijden in 't
jaar 1574
Jan
van der Does,
heer van Noordwijk en Kattendijke, bevelhebber tijdens het beleg
van
Leiden, humanist, dichter, filoloog, bestuurder en
bibliothecaris van
de Universiteit Leiden
Gravure,
h 172mm × br 103mm (plaat/ moetrand).
Zie ook
Rijksmuseum-website
Uitgegeven door: De wed. A. Honkoop & Zoon.
Prijs Euro 15,--

Hendrik
Spilman (1721-1784), graveur
Abraham de Haan (II) (1707-1748), tekenaar
Gravure/ ets uit ca. 1750 van:
't Huis Ter Does onder
Leiderdorp in 1730.
Uit: Het Verheerlykt Nederland, Isaäc Tirion (1745-1774), afb. nr.
275.
De gravure is de bovenste helft van een blad met twee
afbeeldingen.
Er zijn wat flauwe verkleuringen aan de randen van
het blad en in het beeld zichtbaar.
Formaat moetrand: 11 cm. breed en 8,3 cm. hoog (plaat).
Passepartout binnenmaat: 11,5 cm. x 8,7 cm.
De onderzijde is iets verlengd met een los strookje gevergeerd papier
in bijpassende tint om de gravure evenwichtig in een passepartout kader
in te kunnen passen.
Huidige bladmaat: 10,4 cm hoog en op het smalste gedeelte: 13,5
cm.
Prijs Euro 8,--
18e eeuw
Abraham Rademaker (1675-1735) fecit
Nederelten
Gravure afkomstig uit "
Kabinet
van Nederlandsche en Kleefsche oudheden"
Matthæus Brouërius van Nidek, Isaac Le Long
A. Blussé en zoon, 1770
Formaat binnen moetrand: 8,5 x 11 cm.(plaat) Bladmaat: 9,7
x 12,5
cm.
De gravure is gedrukt op gevergeerd papier en vertoond door opplakken
in het verleden een geringe verkleuring.
Prijs euro 10,--
Hendrik
Spilman (
(1721-1784), graveur
Naar tekening van Jan de Beijer
't Slot te 's Heerenberg, 1743
Techniek: ets/ kopergravure
Uit: Het Verheerlykt Nederland, Isaac Tirion, 1745/1774) nr. 67.
Afmeting blad op smalste gedeelten: 7,4 × 10,5 cm.
De gravure zelf is uiterst scherp en gedétailleerd. Helaas is de
rand rechtsboven iets beschadigd en is de gravure op de moetrand
uitgesneden.
Zie voor meer informatie:
Universiteitsbibliotheek
Leiden
Prijs euro 8,--
Jan
de Visscher
(Haarlem, 1636 - Amsterdam, 1692 of 1712)
Originele gravure-afdruk naar een tekening van
Nicolaes
Pietersz. Berchem
Links
boven is "Berchm fc., Johan. de Vifscher, aqua for."te lezen.
Er is o.a. een afdruk uit 1660 bekend in het Brits Museum. Die prent
heeft als beeldmaat 30,5 x39,2 cm.
Wasvrouw kleren drogend in de zon
(uit het album: "Diversa animalia: quadrupedia", Berghem Inventor &
Visscher fecit.) Bekend is een titelblad dat op de etsrand is
afgesneden en een formaat bezit van 28,5 x 37,5 cm.
Formaat van
de "wasvrouw"-prent hiernaast is 28,2 x 38,4 cm. (plaat) De prent
is
op de beeldgrens binnen de moetrand
uitgesneden en van een zwarte kaderlijn voorzien.
De prent is in het verleden opgeplakt geweest. Het blad is
op enkele plekken aan de achterzijde wat dun. Ook zijn door slijtage
sommige delen van de oorspronkelijke voorstelling minder goed
zichtbaar. Er zijn daarom op een aantal plaatsen restauraties
uitgevoerd. Het papier van de prent is donkerder dan
van andere afdrukken die op internet te zien zijn.
Zie voor een optimale weergave: http://www.harvardartmuseums.org/art/93567
Prijs Euro 45,--
KASTRICUM
1622 uitgebracht tot 1725
Prijs 25,--
Ter toelichting:
Abraham
Rademaker (tekenaar/ graveur) (Lisse,
1676/'77 - Haarlem, 21 januari 1735)"
Bovenste helft van blad waarop oorspronkelijk twee
verschillende gravures.
Onderschrift: A. Rademaker fec. KASTRICUM
1622 en bovenschrift:
51
Het blad is in goede staat, afgezien van wat kleine verkleuringen aan
de randen, binnen de oude passepartout-grenzen.
De afbeelding toont in noordelijke richting de weg door Castricum in
1622 (de latere Dorpsstraat van Castricum) gezien vanuit een
punt ter hoogte van
het huidige pand Dorpsstraat 45. De Dorpsstraat is in die tijd nog
een onverharde weg. Links bevond zich een herberg. Op een bank voor dat
pand zitten/staan twee personen. De prent is ook op diverse andere
plaatsen met mensfiguren gestoffeerd.
De kopergravure is afgedrukt op gevergeerd papier en is de bovenste
helft van een oorspronkelijk groter blad met eronder de "52. Kerk tot
Kastricum". De afdruk stamt van
voor 1725, toen A. Rademaker deze prenten zonder bijschriften
uitbracht en verkocht voorafgaand aan de boekuitgave in dat jaar De
papiermaat van het blad is: 123 x 81 mm. De binnenmaten van een
oud passepartout zijn: 111 x76 mm. De prentmaat (plaat) is 67x
106mm.(buitenste lijn)
Dezelfde gravure komt voor op een pagina in:
Versameling van Hondert Vijftig NEDERLANDSE OUTHEEDEN en GESIGTEN I
DEEL. Getekent en int koper gebracht door A. Rademaker. Het bijschrift
in deze uitgave uit 1725 luidt: "LI. Kastricum, zoo als het zich
vertoonde in den jare 1622. 'T is gelegen in Kennemerlant tuffchen
Heemskerk en Bakkum, van outs bekent voor eene der eerfte heerlykheden
van Hollant."
In de periode 1718-1730 gaf de verzamelaar Christoffel Beudeker aan
Abraham Rademaker de opdracht een grote serie tekeningen te
vervaardigen van Nederlandse kastelen. Mogelijk is de tekening voor
bovenstaande prent tussen 1718 en 1725, tijdens zijn rondreizen,
ontstaan. Of Abraham Rademaker archiefonderzoek deed, om te weten hoe
bepaalde dorpsgezichten er lange tijd voor zijn geboortejaar uitzagen,
weten we niet. Zou hij zijn werk op eerder gemaakte tekeningen en
prenten hebben gebaseerd van bijv. Claes Jansz. Visscher, Reinier
Nooms, Josua de Grave en Johannes Vermeer? Zie voor informatie ook: http://kalden.home.xs4all.nl/auth/RademakerLKJ.htm
1730 : Het Huijs te Kastrikum
Prent door Hendrik de Leth (1703-1766), gravure in 'Het zegenpralent
Kennemerlant' / Mattheus Brouërius van Nidek R.G. – Te Amsterdam :
By Andries en Hendrik de Leth, [ca. 1730]. – blad 3-5.
Oude topografische prent van overgebleven Muurwerk van huis Kastrikum
of huis Kronenburg.
Formaat afbeelding : 21 x 17 cm. moetrand iest buiten kader.
Bladmaat 247 x 183 mm.
Middenbovenaan zit een miniem scheurtje tot aan de moetrand.
Prent is wat vergeeld, wat normaal is bij een prent van bijna drie
eeuwen oud.
Prent is gedrukt op gevergeerd papier (of laid-paper).
Prijs: Euro 20,-- zonder passepartout en lijst
Frans
van Bleysweyk (1671-1746), Leidse Graveur
Zie
bijgaande link voor info over de kunstenaar
Met de hand ingekleurde gravure uit 1743
De Beurse (korenbeurs van
Rotterdam)
Prentmaat 18 x 24 cm. (plaat)
Formaat binnen moetrand: 19 x 25 cm.
Tekst midden onderafbeelding :
F. van Bleysweyk , del. & fecit. 1743
Zie ook: De
geschiedenis van de Beurs van Rotterdam
175,--
Euro excl. passepartout en lijst
18e eeuw
Gilles
Horthemels (*Parijs, 1687 - †Parijs, 1740)
Allegorie op de teken-, schilder en beeldhouwkunst. Gravure naar
voorstelling van J.B. van Loo (invenit) (1684-1745)
uitgevoerd door Gilles Horthemels (sculpsit) (1687-1740).
Illustratie afkomstig uit de
uitgave: Abbrege' de la Vie des Peintres de l'E'cole
Romaine (1729)
Titel van boek: Recueil
D'Estampes D'Aprés Les Plus Beaux Tableaux Et D'Aprés Les
Plus Beaux Desseins Qui Sont En France Dans le Cabinet du Roy, dans
celuy de Monseigneur le Duc d'Orleans, & dans d'autres Cabinets.
Divisé Suivant Les Differentes E'coles; Avec Un abbregé de la Vie des
Peintres, & une Description Historique de chaque Tableau. Tome
Premier. Contenant L'E'cole Romaine.
Imprint A Paris: De L'Imprimerie Royale., M. DCCXXIX.
De gravure, gedrukt op dik gevergeerd papier, is
aan de achterzijde bedrukt met tekst uit genoemde uitgave.
Plaatformaat (binnen de duidelijk zichtbare moetrand): 9,5
x 28,6 cm. (plaat)
Beeldformaat gravure: 8,3 x 27,3 cm.
Minimale bladmaat papier: 10,8 x 29,5 cm.
Prijs Euro 20,--
Philippe
Louis Parizeau (Ph.
L.) Parizeau (1740-1801)
Afdruk van kopergravure à la manière de
crayon uit VIIe Cahier De Principes du
Dessin D'aprés Nature Par Ph. L. Parizeau
Rechts bovenaan plaat: No 1 du VIIe Cahier.
Tekenvoorbeeld met
5 arm-/handgebaren uitgegeven door Mondhare en Jean
te Parijs (tussen 1785 en 1789).
Blad bezit diverse vouwen op de hoeken, een scheurtje tot iets voorbij
de plaatrand middenonder en twee gaatjes (buiten plaat) in vel
middenboven. Het blad is in de breedte dubbelgevouwen geweest. Totale
indruk blad: redelijk.
Gravure uitgevoerd door Parizeau naar fragmenten van
beeldhouwwerk(en) van Roubillac afgedrukt
in roodbruine drukinkt op vergépapier (laid paper)
Korte toelichting op de afbeelding in tekstblok middenonder.
Onderaan plaat: Ph. L. Parizeau
del Roubillac
Sculp
Middenonder plaat: À Paris chez Mondhare et Jean, Rue St.
Jean de Beauvais pres celle de Noyers. A.P.D.R.
( A.P.D.R. = avec
privilège du roi)
Formaat plaat: 25 x 27,3 cm.
Formaat blad: 28,3 x 43,3 cm.
Philippe Louis Parizeau (Paris, 1740 - 1801):
Een 18e eeuwse tekenaar en graveur. P. L. Parizeau bekwaamde zich in de
graveer- en etstechniek in Parijs bij Johann Georg Wille (1715-1808).
Hij kwam voor het eerst in Wille's studio in 1766 en werd snel de
uitverkoren leerling van deze meester-graveur. In feite werkte hij het
grootste deel van zijn loopbaan samen met Wille, die 'hofgraveur' was.
Louis
François Roubillac
(*1695 - 11 januari 1762) Franse beeldhouwer.
prijs Euro 25,--
Hendrik Spilman (1721-1784),
graveur.
Originele, oud ingekleurde prent (kopergravure) in goede staat op
gevergeerd papier met watermerk naar tekening van J. de Beyer
'De Kerk in 't Waal'
Bovenste helft van oorpronkelijk dubbele prent:
'De Kerk in 't Waal/
Het Huis 't Waal'
Tull en 't Waal is een voormalige
gemeente en klein dorp in de gemeente Houten in de Nederlandse provincie Utrecht. Het dorp is gelegen
aan de rivier de Lek, hemelsbreed tussen
Vreeswijk (Nieuwegein) in het westen en
Schalkwijk in het
oosten.
Gravure afkomstig uit: Nederlandsche Tafereelen - - - (Amsterdam, 1792)
VIII, nr. 139. (heruitgave van 'Het
Verheerlykt
Nederland', 9 delen (1745-1774) van Isaac Tirion).
De
afmeting van het blad is ca. 12,7 x 10,5 cm. en van de afbeelding
ca. 7 x 9,5 cm. De inkleurig is uitgevoerd tot de
moetrand. Gekleurde beeldvlak: 10,5 x 8 cm. (plaat) Aan de
onderzijde is
een smalle strook papier aangeplakt.
Hendrik
Spilman was een Nederlandse graveur, tekenaar en schilder. Hij was een
leerling van Abraham de Haen Jr. (1707-1748). In 1742 was hij
geregistreerd als lid van het Haarlemse gilde van St. Lucas. Hij werd
bekend door zijn tekeningen en gravures van stadsgezichten en andere
gebouwen.
Hij
baseerde zijn 904 gravures op het werk van de drie
belangrijkste topografische tekenaars van de 18e eeuw: Cornelis Pronk
(1691-1759), Abraham de Haen (1707-1748) en Jan de Beyer (1703-ca.
1785).
Prijs Euro : 20,--
17e / 18e eeuw
Jan Luyken of J. Mulder
(graveur),
Antieke afdruk van kopergravure van de SINT OLOFS
nu OUDE ZYDS
KAPEL
(uit: 'Beschrijvinge van Amsterdam' ca. 1691 (1693-1694 en 1726) ),
door Isaac Commelin (1598-1674/76)
Formaat plaatrandafdruk ('moet'): 26,4 x 34,2 cm., papiermaat 27,2 x
34,9
Prijs Euro 50,--
Gravure
waarschijnlijk van Nicolas de Larmessin (1640-1725) naar een schilderij
van Nicolas Vleughels (1669-1737)
Titel: "Le
Bât" of "The
Pack Saddle" naar een verhaal van Jean de la
Fontaine (1621–1695)
Un peintre
était, qui jaloux de sa femme,
Allant aux champs lui peignit un baudet
Sur le nombril, en guise de cachet.
Un sien confrère amoureux de la dame,
La va trouver et l'âne efface net;
Dieu sait comment; puis un autre en remet
Au même endroit, ainsi que l'on peut croire.
A celui-ci, par faute de mémoire,
Il mit un bât; l'autre n'en avait point.
L'époux revient, veut s'éclaircir du point.
Voyez, mon fils, dit la bonne commère,
L'âne est temoin de ma fidélité.
Diantre soit fait, dit l'époux en colère,
Et du témoin , et de qui l'a bâté. |
(From Tales
and Novels, 1764)
A FAMOUS painter, jealous of his wife,
Whose charms he valued more than fame or life,
When going on a journey used his art,
To paint an ASS upon a certain part,
(Umbilical, ’tis said) and like a seal:
Impressive token, nothing thence to steal.
A brother brush,
enamoured of the dame,
Now took advantage, and declared his flame:
The ASS effaced, but God knows how ’twas done;
Another soon howe’er he had begun,
And finished well, upon the very spot;
In painting, few more praises ever got;
But want of recollection made him place
A saddle, where before he none could trace.
The husband, when returned,
desired to look
At what he drew, when leave he lately took.
Yes, see my dear, the wily wife replied,
The ASS is witness, faithful I abide.
Zounds! said the painter, when he got a sight,—
What!—you’d persuade me ev’ry thing is right?
I wish the witness you display so well,
And him who saddled it, were both in Hell.
|
|
Franse 18e eeuwse erotisch/moralistische gravure
naar schilderij van Nicolas Vleughels.
Zeer fijn gegraveerd met oog voor détaillering.
Formaat blad: 12,8 x 18,6 cm. Beeldmaat gravure: 5,9 x 10
cm. Moetrand: 11,4 x 17,3 cm. Gevergeerd papier.
Klik op afbeelding links voor vergroot beeld.
The painting takes as its subject the story, "Le
Bât" or "The Pack Saddle", by Jean de la Fontaine, the most
famous French fabulist and poet of the 17th century. In the tale, a
wary husband, suspecting his wife of infidelity, paints the image of a
donkey over her pudendum. While he is away, the wife's suitor, another
artist, makes loves to her, rubbing off the painting. Before doing so,
however, the suitor had prudently copied the likeness onto a canvas,
seen here on the easel behind the adulteress. As Vleughels illustrates,
the lover then recopies the ass, but adds a "pack saddle," which is
found by the husband as evidence of his wife's infidelity. The present
painting depicts the central grouping of figures from another larger
Vleughels composition, which is known from an engraving by N. de
Larmessin. (See B. Hercenberg, Nicolas Vleughels, Peintre et Directeur
de l'Academie de France à Rome, 1668 - 1737, Paris 1975, p. 107,
cat. no. 133, fig. 145). The subject was clearly popular with French
artists in Rome during the 18th century: not only did Vleughels and his
followers paint a number of these compositions (op. cit, pp. 125 - 127,
cat. nos. 223 - 229) but Pierre
Subleyras addressed the theme in two pictures, one now in the
Hermitage Museum, St. Petersburg (inv. no. 4703), and the other,
formerly with Stair Sainty, London.
Prijs Euro 35,--
18e eeuw
Petrus Schenck of Pieter
Schenk of Peter
Schenk of Peter Schenck (1645
- 1715)
Originele antieke afdruk op
vergépapier (laid paper)
van
kopergravure van de Heerlijkheyt/ Kasteel Roosendaal (Gld)
1702? (vroeg
18e eeuws)
Tweetalig onderschrift in Frans en Nederlands: Roosendaal,
apartenant à Mons.r. Gillis Jillis, Seigneur de Roosendaal
&.&. | Roosendaal, toebehorende den
Heer Gillis Jillis,
Heere van Roosendaal &.&.
Bovenste helft (met nr. 3 rechts onder) van pagina met oorspronkelijk
twee gravures boven elkaar.
Beeldformaat gravure: 19 x 14,5 cm. Papiermaat: 25
x 19 cm.
P. Schenk is ook bekend als kaartenmaker.
Prijs Euro 35,--
18e eeuw
Louis
Desplaces (1682-1739) of Alexis Loir (1640-1713). Antieke
afdruk van kopergravure op vergépapier (laid paper).
18e eeuwse prent
met Franse ondertiteling naar
schilderij
naar/ van Jean-Baptiste Jouvenet (1644-1717):
De maaltijd bij Simon de Farizéër / Le Repas chez Simon le
Pharisien (2e helft 17e eeuw; 1e kwart 18e eeuw). Genoemd schilderij
hangt
in het Musée National Magnin in Dijon. De gravure toont een
aangepaste, afgesneden versie van het schilderij.
Tekst onder afbeelding: S. Luc.
Chap. VII vs. 36-50. Jesus Christ étant à table chez un
Pharasien, une femme pecheresse lave de ses larmes ses pieds.
(vertaling: Terwijl Jezus Christus aanzit bij een Farizéër,
wast een zondige vrouw (JdH: Maria Magdalena?) met haar tranen zijn
voeten.)
Illustratie (twee pagina's beslaand) afkomstig uit boek (Nieuw
Testament?). Formaat beeldvlak: 22,5 cm x 34
cm. (plaat) Bladmaat : 25,7 cm x 37,5 cm.
Prijs Euro 95,--
Jan van Schley
(1715-1779).
18e eeuwse nederlandse
graveur van o.a.
landkaarten, topografische prenten en boekillustraties.
Antieke afdruk van kopergravure op
vergépapier (laid paper) uit 1745
naar Charles-Antoine Coypel (1694-1752). Coypel werkte van 1715 tot 1751
aan 28 cartons voor wandtapijten naar het verhaal van Don
Guichotte.
De gravure-afdruk is naar alle waarschijnlijkheid
afkomstig uit een 18e eeuwse franstalige uitgave (1746) van de Haagse
uitgever Pieter de Hondt over Don Guichot.
Zie voor meer info
het artikel: 'De
prenten in de Don Quichot- bewerking van Jacob Campo Weyerman'
van
Daniel Horst elders op internet.
Charles-Antoine
Coypel had precocious success as a painter, as his father and teacher
Antoine Coypel was the premier peintre du roi (First Painter
to the King). Upon his father's death in 1722, Charles inherited the
elder Coypel's painting and design responsibilities at court, became
the chief painter of the duc d'Orléans,
and received lodgings at the Louvre. He
eventually became premier peintre himself in 1747, as well as
director of the Académie Royale.
Besides talents in painting and engraving, Coypel possessed some
literary talent: he produced two tragedies, several comedies, prose,
and some poetry. He also excelled as a tapestry designer for the
Gobelins manufactory; the twenty-eight scenes he created for the Don
Quixote series woven continuously between 1714 and 1794, were
his most successful. He received several commissions for paintings for
the Palais de Versailles, and he
worked for the king's mistress, Madame de Pompadour.
In 1747 Coypel received an order to design a series of theatrical
scenes for tapestries for the queen of Poland.
Titel: Entrée de Bergeres aux nopces de Gamache.
(aankomst van de herderinnen op de bruiloft van Gamache. )
Vooral de figuren rechts vertonen stilistische verwantschap met
personages in Watteau's (1684-1721) 'Fêtes Galantes'.
De gravure is gedrukt op vergépapier (laid paper)
met midden
links opzij watermerk (franse lely). Formaat blad: breedte: 23,5 cm.,
hoogte 30 cm. Formaat etsplaat: 16,5 x 22 cm.
Vermeldingen onderaan plaat:
Car. Coypel
pinxit
J. v. Schley sculp. 1745
Entrée de Bergeres aux nopces de Gamache
XII.
Prijs Euro 20,--
Elisabeth-Sophie
Chéron (Parijs, 3 oktober 1648 - Prijs, 3 september 1711)
Antieke mythologische
prent:
'Bouclier d'Achille (Schild van Achilles)' (mogelijk
proefdruk gezien
aanwezigheid van (later verwijderde?) titel boven cirkelvorm, ontbreken
van
arceringen in de 12 voorstellingen in de buitenste ring en ontbreken
van
teksten in hoekpunten in kader rond cirkel en eronder in uiteindelijke
versie uit 1711)
18e eeuws, 1711 of eerder
Formaat beeldvlak : 20,8 x 31 cm.
Papiermaat: 21,3 x 31,5 cm.
Afdruk van kopergravure op vergé papier (laid paper)
handgeschept
papier (miniem
scheurtje in papier aan rand linkerzijde) met watermerk
(bestaande uit twee woorden boven elkaar)
Mogelijk proefdruk voor uiteindelijke gravure in "Pierre Antiques
gravées tirées des principaux cabinet de France. Paris,
1711. BnF,
Monnaies et Médailles (Res 54100 Che fol.) " voorstellende het
schild
van Achilles (Bouclier d'Achille) naar beschrijving van Homerus
in
de Ilias. In de cirkel zijn de tekens van de dierenriem te zien
en
per sterrenbeeld een voorstelling in de buitenste ring.
De ordening is per drie:
- stad in vrede: 1. huwelijk, 2. volksvergadering, 3. senaat
- stad in oorlog: 4. uittocht van strijders, 5. fluitspelende
herders en schapen buiten de stad, 6. strijd
- de landbouw: 7. landarbeid, 8. binnenhalen oogst, 9.
wijnfeest
- het herdersleven: 10. beschermen van de ossen tegen de
leeuwen, 11. hoeden van de schapen, 12.
rondedans
Prijs Euro 35,-

Op de gravure
staat linksonder J. Punt fecit.
Waarschijnlijk gegraveerd in 1729.
Formaat prent/ plaatrand (moetrand): 110 x 182 mm.
(helft van dubbel portret).
Bladmaat papier: 135 x 220 mm. incl. later toegevoegde strook.
Geen moetrand rechts.
Blad papier heeft lichte schuine vouwen op sommige plaatsen. Past in
passepartout met binnenmaat van 12,5 x 19 cm.
Mogelijk proefdruk/ eerste druk gezien ontbreken van informatie boven
de gravure.
Een soortgelijk exemplaar is aanwezig in collectie van Museum
Amsterdam. Zie voor meer info: Link1
en Link2
bij data.collectienederland.nl
Op het exemplaar in die collectie
(Rijksprentenkabinet?) staat boven de gravure links 'Eerste deel' en
rechts 'nr. 27. Dat ex. is uit 1786.
Maria van Valois was dochter Karel de Stoute en Isabella van Bourbon
en gehuwd met Maximiliaan I .
Op de hier aangeboden gravure
staat linksonder J. Punt fecit en niet J.P. direx. De
datering kan dus zijn van 1729, 1786 (J.P. direx.)
of uiterlijk 1779 (overlijdensjaar Jan Punt).
Prijs: Euro 50,--
